Devon Moonraker roof repair / Eurec Cassandra dak reparatie

Standaard

The Devon Moonraker roof / Het Eurec Cassandra dak

I will write this post in English as well, because I noticed there are a lot of visitors from the UK  with the same problem. For English, see below

NEDERLANDS: Het dak van de Eurec Cassandra kan spontaan loslaten op de snelweg of op een ander moment. De veel voorkomende problemen zijn dat vanuit de gaten van de popnagels in het metalen dak, dit dak van de VW T3 begint te roesten, waardoor uiteindelijk de popnagels losschieten. Dat wil je natuurlijk niet. Het tweede probleem dat zich voordoet met het Eurec Cassandra dak is dat in het kunststof dak een metalen frame zit en twee metalen platen (voor en achter) die ook kunnen gaan roesten. De meeste eigenaren hebben hier geen weet van, omdat de metalen plaatjes “gesandwiched” zijn tussen het polyester.

Ik heb de toplaag van het dak verwijderd met de Dremel. Erachter zaten de ernstig verroeste restanten van een verroeste plaat (15 bij 12 cm), waar de popnagels oorspronkelijk doorheen zaten. Deze heb ik verwijderd en daarna heb ik het materiaal er achter ook enigszins verwijderd, waardoor het frame zichtbaar werd. Ook dit was verroest. Ik heb dat bewerkt en ingespoten met Inoxspray. Daarna heb ik nieuwe plamuur aangebracht en nieuwe metalen plaatjes met ductape bevestigd, zodat de plamuur niet naar beneden zou zakken. Morgen is de plamuur hard en kan ik de metalen plaatjes (ingespoten met zinkspray) weer vastplakken. Daarna nog een laag polyester repair kit en plamuur, daarna primer en verf en het dak is weer als nieuw.  Ik en blij dat het gevaarlijke probleem hiermee opgelost is. De stukken plaatwerk van het dak moet ik nog wel vervangen.

Attaching a zinc-sprayed steel plate / Een nieuw verzinkt plaatje

ENGLISH : The roof from the Devon Moonraker campervan will dettach from your T25 / T3 roof, because of the rust (See picture here) . What most owners don’t know, is that there is a steel frame within the polyester roof, that can also rust. The top-left screw is attached to this frame. What I have done is removed the top layer of the roof, removed the big steel plate that is “sandwiched” between the polyester. After that I removed more of the “filling” (I think polyester resin) and found the steel frame. It was corroded and therefore in bad shape.

I brushed of the rust of the frame and sprayed it with inoxspray. Then I attached two metal plates and filled the space behind them with glassfiber filling. What I will do now is glue the new steel plates (which are zinc-sprayed) , add a polyester layer and Bondo (putty), primer and paint. The roof should be like new 😉

Advertenties

Eén reactie »

  1. Hallo Sanne, ik kom toevallig je restauratieverslag tegen. Leuk om te zien hoe je met je T3 bezig bent. Ik heb ook eind vorig jaar een T3 Camper gekocht en ben druk bezig deze netjes te maken.
    Hij is kortgelden van de spuiter terug gekomen en kan weer opgebouwd worden.
    Ik zal mijn e-mail in vullen zodat ik je verdere vorderingen kan volgen.
    Succes! Goetjes,
    Dries

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s