Tagarchief: reparatie

Nieuw dakluik

Standaard

Zoals gezegd, het dakluik was aan vervanging toe. Hoewel erg prijzig, was dit het enige luik dat zou passen in een 36×36 gat. Dat bleek te kloppen, dus toch maar aangeschaft.

Volgend probleem: mijn hefdak is maar 2cm dik en het dakluik met hor etc. wel tot 15cm. Ik heb dus overdwars veel van het dakluik af moeten halen. Om het nog enigszins solide te maken, heb ik een extra plaatje onder het bovengedeelte gemaakt. Hierdoor ligt het dakluikje wel een centimeter hoger, maar het steekt nog steeds minder uit dan het oude luik. Daarnaast een dakluikspoiler gekocht. Mij leek dit nodig, omdat het dakluik eigenlijk overdwars op het dak is gemonteerd, omdat het hefdak ook overdwars open gaat. Ik ben zeer te spreken over het resultaat.

Advertenties

Versnellingsbakstang plastic koppelstukje kapot….

Standaard
T3 versnellingsbakstang

T3 versnellingsbakstang : het is het stukje waar universal bij staat…

De lasser aan de lijn: ik krijg de bus niet in zijn achteruit. Als ik kom kijken blijkt waarom: tijdens de pogingen is de koppeling tussen de twee delen van de versnellingsbakstang gebroken. Niet zo gek: het is een plastic verbinding. Dankzij de vrienden op het Busforum was het onderdeel snel terecht!

Oh, en voor wie hem ook zoekt, klik op de link: Versnellingsbakstang koppelstuk plastic

Kost wel 26 euro incl. verzendkosten, maar dan kunnen we tenminste de bus weer verplaatsen.

UPDATE: Het is gearriveerd! Zie hieronder… Het is klein, Duits, plastic en duur, maar helaas wel noodzakelijk.

versnellingsbak koppelstukje t3

versnellingsbak koppelstukje t3

UPDATE 2:En zo ziet het er uit als het gemonteerd is.

VW T3 versnellingsbak koppelstukje vervangen

VW T3 versnellingsbak koppelstukje vervangen

Devon Moonraker roof repair / Eurec Cassandra dak reparatie

Standaard

The Devon Moonraker roof / Het Eurec Cassandra dak

I will write this post in English as well, because I noticed there are a lot of visitors from the UK  with the same problem. For English, see below

NEDERLANDS: Het dak van de Eurec Cassandra kan spontaan loslaten op de snelweg of op een ander moment. De veel voorkomende problemen zijn dat vanuit de gaten van de popnagels in het metalen dak, dit dak van de VW T3 begint te roesten, waardoor uiteindelijk de popnagels losschieten. Dat wil je natuurlijk niet. Het tweede probleem dat zich voordoet met het Eurec Cassandra dak is dat in het kunststof dak een metalen frame zit en twee metalen platen (voor en achter) die ook kunnen gaan roesten. De meeste eigenaren hebben hier geen weet van, omdat de metalen plaatjes “gesandwiched” zijn tussen het polyester.

Ik heb de toplaag van het dak verwijderd met de Dremel. Erachter zaten de ernstig verroeste restanten van een verroeste plaat (15 bij 12 cm), waar de popnagels oorspronkelijk doorheen zaten. Deze heb ik verwijderd en daarna heb ik het materiaal er achter ook enigszins verwijderd, waardoor het frame zichtbaar werd. Ook dit was verroest. Ik heb dat bewerkt en ingespoten met Inoxspray. Daarna heb ik nieuwe plamuur aangebracht en nieuwe metalen plaatjes met ductape bevestigd, zodat de plamuur niet naar beneden zou zakken. Morgen is de plamuur hard en kan ik de metalen plaatjes (ingespoten met zinkspray) weer vastplakken. Daarna nog een laag polyester repair kit en plamuur, daarna primer en verf en het dak is weer als nieuw.  Ik en blij dat het gevaarlijke probleem hiermee opgelost is. De stukken plaatwerk van het dak moet ik nog wel vervangen.

Attaching a zinc-sprayed steel plate / Een nieuw verzinkt plaatje

ENGLISH : The roof from the Devon Moonraker campervan will dettach from your T25 / T3 roof, because of the rust (See picture here) . What most owners don’t know, is that there is a steel frame within the polyester roof, that can also rust. The top-left screw is attached to this frame. What I have done is removed the top layer of the roof, removed the big steel plate that is “sandwiched” between the polyester. After that I removed more of the “filling” (I think polyester resin) and found the steel frame. It was corroded and therefore in bad shape.

I brushed of the rust of the frame and sprayed it with inoxspray. Then I attached two metal plates and filled the space behind them with glassfiber filling. What I will do now is glue the new steel plates (which are zinc-sprayed) , add a polyester layer and Bondo (putty), primer and paint. The roof should be like new 😉